Pe anumite circuite folosite de ambele competiții, motocicletele din MotoGP ating viteze de top mai mari decât mașinile din Formula 1.
Formula 1 este considerată vârful competițiilor de motorsport – sau cel puțin asta susțin FIA, echipele, piloții și fanii din întreaga lume. Seria vine cu tehnologie de ultimă generație, prestigiu, carismă și viteză care îți taie respirația la fiecare oprire din calendar. Iar toate acestea sunt evidente în imaginile spectaculoase surprinse pe circuite, care radiază un sentiment de viteză absolută.
Doar că, din păcate pentru F1, motocicletele din MotoGP merg mai repede decât mașinile de Formula 1 pe majoritatea circuitelor comune…
Dacă te uiți la timpii pe tur de pe circuite pe care concurează ambele serii, s-ar putea să te întrebi cum rămâne F1 în frunte. Și este adevărat – mașinile de Formula 1 sunt mai rapide pe un tur complet. Cele patru puncte de contact și cantitatea imensă de forță de apăsare fac ca mașinile să fie extrem de stabile, ceea ce le oferă un avantaj clar.
Totuși, ceea ce nu vezi este viteza maximă.
Să luăm exemplul Circuit of the Americas din Austin, Texas, care are una dintre cele mai lungi linii drepte din calendarul ambelor competiții. Viteza maximă a unei mașini de Formula 1 pe linia din spate de la COTA este de aproximativ 330 km/h (205 mph). Impresionant, nu? Dar apoi te uiți la MotoGP – unde motocicletele ating o viteză amețitoare de 356 km/h (221 mph). Și asta, în ciuda faptului că timpul pe tur este cu aproximativ 25 de secunde mai lent decât în Formula 1.
Aceeași poveste se repetă pe aproape toate circuitele unde concurează ambele categorii.
Motivul pentru această diferență între viteza maximă și timpul pe tur mai lent decât F1 este, în principal, greutatea și cât de rapid pot accelera aceste motociclete. Un model modern de MotoGP produce între 280 și 300 de cai putere, dar are de împins doar aproximativ 157 kg (346 de livre) de motocicletă. Asta înseamnă aproape un raport de putere-greutate de 1:1.
Desigur, trebuie adăugat și greutatea pilotului – dar, să fim serioși, toți sunt europeni subțirei care cântăresc mai puțin decât un câine american mediu.
Datorită greutății reduse și puterii mari, motocicleta poate atinge turația maximă de 18.000 rpm mult mai repede decât o mașină de F1, care trebuie să tragă o masă mult mai mare și este limitată de rezistența la înaintare (drag). De aceea, piloții din MotoGP fac wheelie aproape la fiecare ieșire din viraj, luptând să țină roata din față lipită de asfalt.
Toți acești factori contribuie la faptul că sunt cele mai rapide vehicule pe linie dreaptă de pe aceste circuite – chiar dacă nu sunt și cele mai rapide pe tur. Asta nu înseamnă că nu oferă curse spectaculoase – sezonul actual este excepțional, iar recordurile de viteză sunt doborâte în mod constant.
Weekendul acesta, MotoGP ajunge în Spania, pe Circuito de Jerez, unde lupta pentru titlu dintre Marc Márquez și fratele său, Alex Márquez, este drama palpitantă a sezonului. Cei doi frați concurează pentru echipe diferite – Marc vânează al șaptelea titlu mondial, Alex îl urmărește pe primul – și sunt la doar câteva puncte distanță unul de celălalt. Practic, se înfruntă direct la fiecare cursă, oferind unele dintre cele mai captivante dueluri văzute vreodată.
Acest gen de tensiune cursă de cursă este rar, așa că ar trebui neapărat să urmărești – atât pentru dramă, cât și pentru faptul că MotoGP e, da, mai rapid decât Formula 1.